15 Kasım 2011 Salı

Esnaflarımızın Derin Ahilik Felsefesi Hangi İnanç ve Kültüre Aittir. 2


Esnaflarımızın Derin Ahilik Felsefesi Hangi İnanç ve Kültüre Aittir. 2



Ahilik-Lonca, esnaf, sanatkâr ve zanaatkârların örgütlenmesinin başlangıcıdır. 13. yüzyılın başlarında etkili olup, günümüzde devam eden en köklü derin esnaf felsefesine sahiptir.
Anadolu’da yaygınlaşan bu örgütlenme 13.Yüzyılda yaşayan Ahi Evren Veli’nin öncülüğüyle önem kazanmıştır. “Ahilik” sözcüğü Arapça “kardeşim” anlamına gelen “ahi”den türemiştir, dolaysıyla kurucusu Araplardır. Kökeni Ali’ye bağlıdır. Dahası alevi bir olmasıdır. Sonrasında 1300’lerin ortalarında kurulan Yeniçeri Ocağı’nın kuruluşuyla işlevini yitiren Ahi Ocağı hala günümüz de her yıl 12–18 Ekim günlerin de kutlanmaktadır. Yeniçeri Ocağı’nın kuruluşu ile başlayan süreç Osmanlı döneminde birçok roller üstlenmiş, sonraları haksızlıklara başkaldırısı olarak tarihe geçmiştir. Başlangıç ve bitiş tarihleri olan 1362–1826 tarihler aynı zamana da Osmanlı topraklarında Aleviliğin yasaklanma tarihidir. Yeniçeriler Bektaşilik kurallarına göre yetiştirilirdi. Bu nedenle Yenişehirliler tarihte Hacı Bektaş-ı Veli çocukları da denilirdi. Ocağın kurucusu Hacı Bektaş-ı Veli olarak kabul edilirdi. Seferlere giderken yanlarında daima Bektaşi dede ve babaları eşlik ederdi. Bugün Balkanların her köşesine Bektaşiliği yeniçeriler taşımıştır.
1826 Sonrası çeşitli meslek guruplarının Lonca- Esnaf Cemiyetleriyle Cumhuriyet dönemine kadar sürmüştür. Cumhuriyetin kuruluşuyla birlikte tek partili dönem de başlayan Halk Evleri- süreci sonrası da Köy enstitülerinin esnaflarımızın sosyal, kültürel ve sanatsal yönlerini açığa çıkararak, küçük üretici ve küçük esnafların gelişmesinde büyük önem kazandırmıştır. Daha sonra ki süreçlerde ise bağımsız yasal statüye giren esnaflarımız 18 Kasım 1943 tarihinde 4355 sayılı Ticaret ve Sanayi Odaları, Esnaf Odaları, Ticaret Borsaları Kanunu yayınlanmıştır. 25 Nisan 1949  tarihinde 5373 sayılı Esnaf Dernekleri ve Esnaf Birlikleri Kanunu çıkarılmış ve esnaf ve sanatkârlarımızın bağımsız ilk örgütlenmeleri sağlanmıştır.

Sonuç olarak neden böyle bir tarihi araştırma yaparak özet açıklama yapmak zorunda kaldım. Yaklaşık on yıldır Ahilik felsefesine sahip çıkanlar, neden özünün hangi inanç-kültüre ait olduğunu saklamaktalar. Sorun Ahilik Felsefenin alevi suni olması değil. Zulmü yapanlar sıkıştıklarında zulüm yaptıklarının değerlerine neden sahip çıkarlar. Vicdanen rahatsız olduklarından değil yapacak bir şeyleri kalmadıklarındandır. Ezenlerin ezilenlerden öğreneceği çok şeyler vardır. (İnsanlaşırlarsa) Çünkü ezilenler ezilirken-horlanırken-ötekileştirilirken onlar gibi olmamayı ilke edinirler.



Yazı dizisinin birincisinin linki ve yazı başlığı. Esnaf ve Sanatkârlar Mülksüzleştirilmeye Karşı ne Yapmalı 1 http://www.akhisarhaber.com/author_article_detail.php?id=410


Kaynak bilgilerin linkleri.          
http://tr.wikipedia.org/wiki/Ana_Sayfa
http://www.dunyadinleri.com/ahilik.html


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder